(Jan Jutten, natuurlijkleren.org). Door boeiend, doelgericht onderwijs verbind je je aan het geleerde in relatie tot ..., ben je gemotiveerder, bevlogen en leer je duurzaam.
De school als systeem
De school is een systeem. Om een duurzame ontwikkeling binnen het onderwijs te kunnen realiseren moeten moderne schoolleiders een 'systeemhoed' opzetten: het vermogen om relaties te zien en te begrijpen in een dynamische wereld. Voor schoolleiders betekent de systeembenadering vooral samenhang zien: het systeem begrijpen. Je leert het systeem niet te begrijpen door je te richten op een individu of op één aspect in de school; het gaat niet om de individuele mensen maar om relaties tussen mensen; het gaat niet om een innovatie, maar om de samenhang tussen de innovaties. Bij het oplossen van problemen richt ik mij vooral op 'begrijpen vóór ingrijpen'.
Ervaring
Professionalisering
Studiereis Canada en Zuid-Afrika
In Toronto en Kaapstad heb ik vooral gezocht naar de inclusie en de verbinding, in relatie tot kansengelijkheid. Ik zag scholen (groot, zo'n 900 leerlingen), bestaande uit leerlingen uit allerlei lagen van de bevolking, veelal digitaal werken. Speciaal basisonderwijs kent men daar niet en de focus ligt voornamelijk op healthcare en wellbeïng. Leerlingen werken er veel aan projecten die gezamenlijk worden gepresenteerd. In principe krijgen alle leerlingen dezelfde lesstof voorgeschoteld en wordt er tijdens de instructie gedifferentieerd.De enorme bevlogenheid en kennis van de leerkrachten zorgt voor betrokken leerlingen die het fijn vinden om te leren.
Delen van expertise
Na een behoorlijk aantal jaren ervaring als leidinggevende in het basisonderwijs ben ik klaar om mijn expertise te delen met scholen en/of besturen die daar behoefte aan hebben. Waar tijdelijk iemand nodig is met hart voor de mens, maar hard op de taak. Of waar het roer om moet. Duurzaam en in samenhang.
Mijn kernwaarden en –kwaliteiten zijn: goede communicatieve vaardigheden, empathisch vermogen, daadkracht, analytisch, stressbestendig, flexibel, doorzettingsvermogen, initiator, humoristisch, pragmatisch en inspirerend.
Mijn management drives: doelgericht, ambitieus, flexibel